Erbjud era anställda möjligheten till kompetensutveckling genom situationsanpassad coachning.

Du får personlig coachning under en bestämd period. Syftet är att du ska reflektera kring:

  • Ditt nuläge
  • Din motivationsfaktor
  • Dina utvecklingsbehov
  • Hur ditt fokus framåt ser ut


Exempel på utvecklingsbehov:

  • Effektivisera sina arbetsmetoder
  • Utveckla sina ledaregenskaper
  • Hitta nya karriärvägar
  • Förbättra sin kommunikationsförmåga
  • Stärka självkänslan i kundmötet
  • Attitydförändring


Strukturerad process för coachningen ger resultat, metodiken för situationsanpassad coachning bygger på tre block;

Nuläge:
Vi går igenom klientens bakgrund och hur nuläget ser ut i din aktuella roll. Vilka är klientens respektive organisationens utmaningar och hur matchar det dina personligheter och kompetens. Vi gör en identifiering av klientens egenskaper och drivkrafter.

Utveckling & Målformulering:
I denna fas har vi identifierat prioriterade områden att utveckla utifrån klientens starka respektive svaga sidor. Hur många utvecklingsområden ska vi jobba med och i vilken omfattning. Det kan t ex vara att hitta nytt fokus i yrkeslivet, bli mer målfokuserad, nå ökad självinsikt, bli bättre på att planera sin tid, duktigare på att prioritera etc. Det kan också vara en dålig vana som ska ändras, eller en egenskap som behöver stärkas. Vad som är prioriterat att jobba med är kopplat till rollen och organisationen klienten arbetar i. Här blir coachens uppgift att säkra upp att klientens mål är specifikt, mätbart, accepterat och tidsatt.

Handlingsplan:
Handlingsplanen består av ett antal mål som formulerats utifrån utvecklingsområdena. En prioritering görs utifrån klientens situation och roll samt dom utmaningar klienten står inför.

I handlingsplanen får klienten en strukturerad tidplan på vad hon/han ska genomföra. Coachen hjälper till att säkra upp så att handlingsplanen är såväl realistisk som genomförbar.Erbjud era anställda möjligheten till kompetensutveckling genom situationsanpassad coachning.